Informacja dla osób bezrobotnych skierowanych do wykonywania prac społecznie-użytecznych

Print Drukuj

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej clarifies that individuals without employment engaged in socially useful works are not considered employees and thus are not covered by the Labor Code provisions. In cases where these individuals cannot participate in such works due to the need to care for a healthy child under 8 years of age because of school closures related to the coronavirus, they will not be entitled to caregiver's allowance or additional caregiver's allowance. However, those performing socially useful works are covered by health insurance due to their unemployment status and accident insurance according to applicable law.

The absence of the unemployed individual from socially useful work for caregiving reasons due to school closures is regarded as justified. Nonetheless, in this situation, employment benefits for socially useful work are not granted.

To justify their absence, unemployed individuals should submit to the organizer of socially useful work a declaration of the need to care for a healthy child, similar to requirements for employees. This procedure ensures compliance with relevant regulations concerning justification of absence from work and obtaining necessary permissions.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje, iż z uwagi na to, że osoby bezrobotne wykonujące prace społecznie użyteczne nie są pracownikami, nie mają do nich zastosowania przepisy Kodeksu Pracy. W przypadku, gdy osoby te nie będą uczestniczyć w pracach społecznie użytecznych z powodu konieczności sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu zamknięcia placówek oświatowych, w związku
z rozprzestrzeniającym się koronawirusem, nie będzie im przysługiwał zasiłek opiekuńczy, ani dodatkowy zasiłek opiekuńczy z tytułu opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8.
 
Osoba wykonująca prace społecznie użyteczne jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym (z tytułu posiadania statusu osoby bezrobotnej) oraz ubezpieczeniem wypadkowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 30 października 2002 r.
o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz.U. z 2013 r. poz. 737, z 2018 r. poz. 2245).
 
Niezależnie od powyższego, w opinii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nieobecność osoby bezrobotnej przy wykonywaniu prac społecznie użytecznych
z powodu konieczności sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem wynikającej
z zamknięcia placówek oświatowych w związku z rozprzestrzeniającym się koronawirusem należy uznać za nieobecność usprawiedliwioną. Przy czym w tej sytuacji, zgodnie z art. 73a ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482 z późn. zm.) świadczenie za prace społecznie użyteczne nie przysługuje.
 
A zatem w przypadku, kiedy szkoła lub przedszkole jest nieczynne i nie zapewnia opieki nad
dziećmi z powodu zagrożenia koronawirusem, w celu usprawiedliwienia nieobecności bezrobotnego, który sprawować będzie opiekę nad dzieckiem, bezrobotny powinien złożyć organizatorowi prac społecznie użytecznych oświadczenie o konieczności sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem, analogicznie jak pracownik - § 3 pkt.3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1632).
 
Informacje o publikacji dokumentu